lauantai 28. toukokuuta 2011

Joku tuntematon nainen

Hiljaisuus kertoo vain siitä, että minulla on kiire. Tiesinkin, etten ehtisi nyt keväällä töitteni vuoksi juuri mitään. Luovutuksen ajankohdasta sovittiin lääkärin kanssa kovin täyden näköisiä kalentereita selaten. Kalentereiden lisäksihän piti ottaa huomioon kuukautiskiertoni, joten luovutuksen suhteen ei ole vielä tapahtunut mitään ihmeempiä - ainakaan minun osaltani. Jonkun tuntemattoman naisen osalta mahdollisesti on: hänen kiertoaan on ehkä jo alettu tahdistaa minun kiertoni rytmiin. Se on aika omituinen ajatus.

Olen ajatellut luovutukseni seurauksena mahdollisesti syntyvän lapsen äitiä paljon enemmän kuin isää. Se on itse asiassa vähän hassua, sillä todennäköisimminhän mahdollisen lapsen perimä on peräisin minun lisäkseni juuri tuosta tuntemattomasta miehestä, eli minua kai pitäisi kiinnostaa. Yhtä kaikki, äiti mietityttää selvästi enemmän. Ehkä hämmennys johtuu juuri siitä, että hänen kiertonsa käännetään tasatahtiin omani kanssa kulkevaksi. Yhtäkkiä kehoni tavanomainen arkipäiväinen rytmi onkin merkityksellinen; minussa on elimiä ja hormoneita, joiden ehdoilla toimitaan, ja minunkin piti ajoittaa asioita kalenteriini niiden määräämille päiville. Jos näin vähäkin tuntuu kummalliselta, hedelmöityshoidot mahtavat olla kehosuhdetta melkoisesti muuttava kokemus. Joudun seuraamaan kehoani, jonka rytmeihin ja toimivuuteen en voi vaikuttaa. Ja joku toinenkin nainen joutuu.

Tiedättehän, että jos samassa taloudessa asuu useita naisia, esimerkiksi äiti ja tyttäriä, heillä on yleensä kuukautiset suunnilleen samaan aikaan? Kehot reagoivat ties mihin feromoneihin ja tahdistuvat. Nyt jonkun naisen keho pannaan reagoimaan kuin olisin hänen sisarensa, emmekä tunne toisiamme.

Toivottavasti tahdistus ei ole epämukavaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti